- جزئیات
- مجموعه: مداحی - حضرت زینب (علیهاالسلام)
- مادر نزاییده ، همتای زینبو هرکس نمیفهمه ، فتوای زینبو رکابش عباسه کسی نیست که مثل زینب ، حسینو بشناسه خدای تفسیره با یه خطبه کل شام و کوفه رو میگیره یا زینب، یا زینب، یا زینب آیینهی مرتضی یعنی زینب اُمُّ البُکا یعنی زینب جبرائیلِ نینوا یعنی زینب بِنتُ الهدی یعنی زینب پرچمدارِ عصر روز عاشورا اصلاً کلِ کربلا یعنی زینب
|
- جزئیات
- مجموعه: سخنرانی - امام جواد (علیه السلام)
- عن محمد بن ميمون أنه كان مع الرضا (علیه السلام) بمكة قبل خروجه إلى خراسان قال قلت له : إني اريد أن أتقدم إلى المدينة فاكتب معي كتابا إلى أبي جعفر (علیه السلام) فتبسم وكتب وصرت إلى المدينة ، وقد كان ذهب بصري فأخرج الخادم أبا جعفر (علیه السلام) إلينا فحمله في المهد فناولته الكتاب فقال لموفق الخادم : فضه وانشره ففضه ونشره بين يديه ، فنظرفيه ، ثم قال لي : يا محمد ما حال بصرك؟ قلت : يا ابن رسول الله (صلی الله علیهما ) اعتلت عيناي فذهب بصري كماترى ، قال : فمديده فمسح بها على عيني فعاد إلي بصري كأصلح ماكان ، فقبلت يده ورجله وانصر فت من عنده ، و أنا بصير . بحارالانوار،(ط الوفا) ج 50، ص 46، ح 20
|
- جزئیات
- مجموعه: سخنرانی - امام جواد (علیه السلام)
- « قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكين »(یوسف/۱۰۸) اری نور الوحی والرسالة واشم ریح النبوة -نهج البلاغه، خطبه 192 (قاصعه) علی بن اسباط می گوید: امام جواد علیه السلام (که سن کم داشت) به طرف من می آمد و من به قامت و قیافه او می نگریستم، تا وقتی به شهر خود رفتم، بتوانم شکل و شمایل آن حضرت را برای دوستانم توصیف کنم، در این فکر بودم که آن حضرت نشست و فرمود: خدا درباب امامت حجت آورده به مثل آنچه در باب نبوت حجت آورده ، خدای متعال (درقرآن) می فرماید: «...و آتیناه الحکم صبیا ، و فرمان نبوت را در کودکی به او (یحیی) دادیم »(مریم/12 ). و می فرماید: « و لما بلغ اشده آتیناه حکما و علما... ، و هنگامی که یوسف به مرحله بلوغ و قوت رسید، ما حکم و علم به او دادیم »(یوسف/22 ). و... . پس طبق قرآن هم رواست که حکمت در کودکی به امام داده شود، چنانکه رواست حکمت در بزرگ سالی به او داده شود. بصائرالدرجات ، ج1 ، ص 238 ./الکافي (ط - الإسلامیة)، ج 1، ص 494.
|
|
|
- جزئیات
- مجموعه: جالب و دیدنی, سخنرانی - حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)
- تاریخچه نماد دست فاطیما ، بیش از هر چیز بایستی توجه داشت که قدمت استفاده از این نماد به آئین های باستانی اقوام شمال آفریقا و تمدن بین النهرین باز می گردد. اما اولین نگارش های رسمی تاریخی از آن مربوط به الهه تانیت است. در سال های پیش از گسترش اسلام در غرب آسیا و برخی کشورهای شرقی آفریقا نیز از این نماد استفاده می شده است. این دست در مسیحیت و یهودیت نیز وجود دارد و در اسلام و تشییع هم مورد استفاده قرار میگیرد، البته باید توجه داشت که اینها فقط شبیه هم هستند و از نظر جزئیات و کاربرد و باورهای معنوی تفاوتهای زیادی دارند. در این ویدیو به مطالب جالب پیرامون این موضوع پرداخته میشود.
|
- جزئیات
- مجموعه: سخنرانی - امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
- شیخ محمود عراقی در کتاب دارالسلام خود (حکایت ۱۶ ص ۴۴۶ انتشارات مسجد مقدس جمکران) داستان شخصی صابونفروش را نقل کرده است که به مرز تشرف به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشربف و علیه السلام) رسید اما به دلیلی از رسیدن به مقصود باز ماند. این داستان که در آن جمله «ردوه فانه رجل صابونی» آمده است، مشهور است.
|
|
|
- جزئیات
- مجموعه: حضرت ام کلثوم علیها السلام
- سعید بن منصور در سنن خود مینویسد: زن جوانی را که با پیرمردی ازدواج کرده بود و سپس شوهرش را کشته بود، نزد عمر آوردند، عمر گفت: ای مردم از خدا بترسید، هر مردی باید با زنی همسان خودش (هم کفو خودش) ازدواج کند و هر زنی نیز باید با مردی ازدواج کند که همسان او هست.[۱] آیا تناسب سنی بین عمر و امّکلثوم رعایت شده است؟ بنا به نقل اهلسنت این ازدواج در سال هفده هجری اتفاق افتاده است؛ چنانچه ابن اثیر جزری نیز مینویسد: در سال هفدهم عمر با امّکلثوم دختر علی بن ابیطالب که فرزند فاطمه دختر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود ازدواج کرده و در ماه ذی القعده با او عروسی کرد![۲] امّکلثوم نیز که در واپسین سال زندگی نبی مکرم به دنیا آمده است در زمان خواستگاری عمر هفت یا هشت سال بیشتر نداشته است. چنانچه ابن سعد در طبقات به این حقیقت اشاره کرده و مینویسد: عمر با امّکلثوم ازدواج کرد؛ در حالی که هنوز امّکلثوم به سن بلوغ نرسیده بود.[۳] از طرف دیگر عمر بن خطاب هنگامی که در سال ۲۳ هـ کشته شد، شصت و سه سال داشته؛ پس در سال ۱۷ هـ، پنجاه و هفت ساله بوده؛ یعنی بین امّکلثوم و عمر بیش از ۵۰ سال فاصله سنی وجود داشته است. پرسش ما از اهلسنت این است که چه تناسبی بین امّکلثوم هفت ساله و عمر بن خطاب پنجاه و هفت ساله وجود داشته است؟ هنگامی که ابوبکر و عمر از مادرش حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) خواستگاری کردند، پیامبر عدم تناسب سنی را دلیل بر رد خواستگاری آنها دانست. ابن حبان در صحیحش و نسائی در سننش مینویسند:عبدالله بن بریده از پدرش نقل میکند که ابوبکر و عمر از فاطمه خواستگاری کردند، پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به آنها فرمود: فاطمه خردسال است، سپس علی (علیهالسّلام) خواستگاری نمود، پیامبر او را به ازدواج علی (علیهالسّلام) درآورد. [۴] آیا این تناسب سنی، پس از سالها بین کوچکترین فرزند حضرت زهرا و شیخین به وجود آمده بود؟ امیرمؤمنان (علیهالسّلام)، چون موافق با این ازدواج نبود، عین همان سخن پیامبر را که در هنگام خواستگاری از حضرت زهرا (علیهاالسّلام) در پاسخ آن دو فرموه بود، بیان کرده و میگوید: «امّکلثوم هنوز خردسال است» ما از این عالمان سنی میپرسیم، چه سنخیت و چه شباهتی بین عمر حدود 60 ساله و امّکلثوم ۷ ساله وجود داشته است؟ چگونه است که طبق روایات اهلسنت، خلیفه دوم رعایت تناسب سنی را برای دیگران ضروری میدانند و از ازدواج پیرمردان با دختران جوان جلوگیری میکنند؛ اما خود به این قانون پایبند نیست و با دختری که هنوز به سن بلوغ شرعی نرسیده است، ازدواج میکند؟ آیا این عمل مصداق این آیه نمیشود: «اَتَاْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ اَنفُسَکُمْ وَ اَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ اَ فَلا تَعْقِلُون؛ [۵] ------------- 1)سنن سعید بن منصور، ج۱، ص۲۴۳، ح۸۱۰، ناشر:الدار السلفیة - الهند/ جامع الاحادیث (الجامع الصغیر وزوائده والجامع الکبیر)، ج۲۵، ص۲۹۰. /الافصاح عن احادیث النکاح، ج۱، ص۳۲، ناشر: دار عمار - عمان - الاردن. 2) ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۵۳۷. / نهایة الارب فی فنون الادب، ج۱۹، ص۳۴۷-۳۴۸. / المختصر فی اخبار البشر، ج۱، ص۱۸۱./ المنتظم فی تاریخ الملوک والامم، ج۴، ص۲۳۶-۲۳۷، ناشر:دار صادر - بیروت. 3)الطبقات الکبری، ج۸، ص۴۶۳، ناشر:دار صادر - بیروت. 4)نسائی،خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، ج۱، ص۱۱۴./ نسائی،المجتبی من السنن، ج۶، ص۶۲، ناشر: مکتب المطبوعات الاسلامیة - حلب. 5) بقره/سوره۲، آیه۴۴.
|
- جزئیات
- مجموعه: سخنرانی - امام هادی (علیه السلام)
- روایت ذکر شده در اکثر منابع در باب معجزات امام عسکری علیه السلام ذکر شده است و این مطلب منتسب به مولایمان امام عسکری علیه السلام شده است. الهداية الكبرى ، الخصيبي، جلد : 1 صفحه : 334/ الإمام الحسن العسكري نویسنده ، الكوراني العاملي، جلد : 1 صفحه : 73 / موسوعة الإمام العسكري(ع) ،الخزعلي جلد : 1 صفحه : 323 / سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار ،القمي، الشيخ عباس جلد : 2 صفحه : 203/ حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار(ع) نویسنده ، البحراني، السيد هاشم جلد : 5 صفحه : 111
|
|
- جزئیات
- مجموعه: مداحی - امام حسین (علیه السلام)
- نوکرت منم ، سیدی حسین تو منو چه خوب ، بلدی حسین دمون درد هر شبم ، حسین زمزمه و ورد لبم ، حسین با اینکه کلب خونه ی تو ام نوکر بی بی زینبم ، حسین ای دلبر دلها ، خوشگل زهرا قربون لطف و کرامتت ای عزیز عالم ، شاه معظم من فدا پر علامتت دل من هواتو کرده نوکرت منم ، سیدی حسین آرزوم اینه ، مثل اکبرت تو صدام کنی، ولدی حسین
|
|
- جزئیات
- مجموعه: جالب و دیدنی, سخنرانی - اخلاق
- روایت است که امام سجاد علیهالسلام به فرزندانش میفرمود: «از دروغ، کوچک و بزرگ آن چه جدی و چه شوخی پرهیز کنید؛ زیرا هنگامی که مردی در امور کوچک دروغ بگوید، بر دروغهای بزرگ نیز جرأت پیدا میکند. آیا نمیدانید که پیامبر خدا(ص) فرمود: بندهای همواره راست میگوید تا آنکه خداوند او را صدّیق بنویسد و بندهای همواره دروغ میگوید تا آنکه خداوند او را کذّاب مینویسد.» (الکافی ۲: ۳۳۸)
|
- جزئیات
- مجموعه: مداحی - امام هادی (عليه السلام)
- رو دوش آقامون یه شال ماتمه گریونه این شبا مهدی فاطمه چفدر گرفته بوی غم هوای سامرا می تپه دلم تو این شبا برای سامرا داره حس میشه صدای مادر شکسته پر که می ریزه اشک توی صحن و سرای سامرا مادرش کنج حرم می خونه با قد غم می سوزه آه جگرت، پسرم
|
- جزئیات
- مجموعه: جالب و دیدنی, اسلام
- اعتراف شنیدنی جیانی اینفانتینو (Gianni Infantino) ؛ رئیس فیفا پینوشت: در اثر تبلیغات منفی و... اسلام به عنوان دین خشونت و... معرفی شده در حالی که در جای خودش قواعد عادلانه و اخلاقی اسلام تشریح شده است؛ و متأسفانه کسانی که دستشان به چنین اموری آلوده است به عنوان نماد حقوق بشر و... معرفی میشوند! این اعتراف نشان میدهد اگر دنبال حقیقت باشیم نباید تسلیم هر چیز مشهور یا رایجی شویم که حول آن در رسانهها تبلیغ میشود!
|
- جزئیات
- مجموعه: مداحی - حضرت رقیه (علیها السلام)
- من نمیگم ، سقا میگه رقیه انسیة الحورا میگه رقیه هم علی اکبر هم علی اصغر هم زینب کبری ، میگه رقیه ای خانوم سه ساله خونمون برات حلاله امضا کن برات مارو شای برات بمیریم سوریه روضه بگیریم بطلب سینه زنا رو تا که زنده ام ، یا زیر لحد من میگم فقط ، رقیه مدد
|
- جزئیات
- مجموعه: شعر - حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها), حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها
- اگر مثل رودیم ، دریا شناسیم به مجنون بگویید ، لیلا شناسیم همه سرشناسیم اگر ناشناسیم على دوست هستیم و زهرا شناسیم به حیدر رسیدیم از احسان زهرا میان قنوتش دعا کرده زهرا على دوست ها را، جدا کرده زهرا بدان یک به یک را، صدا کرده زهرا نجف را سراسر بنا کرده زهرا پس ایوان طلا هست ایوان زهرا سبب می شود افتخار علی را زند پرچم اقتدار علی را که دنیا ببینند یار علی را بگرداند او ذوالفقار علی را علی تکیه کرده به جولان زهرا روا شد پس از فاطمه آرزوها شده بسته لب هاى آن یاوه گوها به کورى چشمان بى چشم و روها صدا زد پیمبر ” فداها ابوها “ صدا زد که بابا به قربان زهرا سلام و درود خدا بر خدیجه کس بى کسى پیمبر خدیجه به دامانش آورده کوثر خدیجه همه ابتر و گشته مادر خدیجه شده خوش به لب هاى خندان زهرا همین عشق را ادعا می کنیم اش فقیرانه ما التجا می کنیم اش همه جان خود را فدا می کنیم اش چه خوب است مادر صدا می کنیم اش نخوردیم جز آب و جز نان زهرا دعا می کنیم و اجابت گرفتیم در خانه ی او اقامت گرفتیم براى قیامت ضمانت گرفتیم حدیث کسا خواند و حاجت گرفتیم به آمین و لطف فراوان زهرا هویدا میشد از اسرار در عالم اگر شأنش نه عالم بلکه میکرد عرش را زیر و زبر شأنش خلایق را خدا در صبح محشر جمع خواهد کرد به قدر سوزنی پیدا شود آنجا مگر شأنش تو را والاترین مخلوقها اُم اَبیها خواند که اینگونه شود سنجیده بانو با پدر شأنت علی آمد به دنیا آینهدارت شود زهرا برابر باشد اینجا لااقل با یک نفر شأنت برایم جملهی لَولاک هم حرف بزرگی نیست که آنجا هم بیان گشته است خیلی مختصر شأنت رسول الله اعمالش همه عین عبادت بود نشد حتی کمی با بوسههایش بیشتر شأنت چگونه من هزاران بیت در مدح تو بنویسم خدا با آن خداییش سه آیه گفته در شأنت
|
- جزئیات
- مجموعه: شعر - حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها), حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها
- تو آیت الکرسی کبریایی ، آیت کبرای خدا نمایی به نور تو دیده نبی خدا را ، باطن وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى را تعالی قدر تو بیانتهاست ، صدر تو عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهىست نبیست خاتم و تویی خاتمه ، خداست فاطر و تویی فاطمه ذکر مَلَک ثنای اسماء توست ، طوف فلک به نقطهی فاء توست مساحت وجود ساحت توست ، محیط آن شعاع رحمت توست مطلع انوار تو ذات خدا ، مظهر اسماء و صفات خدا هویتت فراتر از درک ماست ، شناسنامهات حدیث کساست ختم رُسُل که رکن عالم شده ، در دو مقام قامتش خم شده یکی نماز در حضور داور ، یکی به دست بوسیِ تو مادر این سخن ختم پَیمبران است ، بهشت زیر پای مادران است مادریات مایهی افتخار است ، پنج گُلت حاصل نُه بهار است کیست کسی کُفو تو را جز بوتراب ، او پدر خاک و تو مادر آب کُفو تو را کتاب کرده تشبیه ، به ذٰلِكَ الْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ کتاب سرنوشت در کف توست ، دست خدا کاتب مصحف توست تو کیستی که در مقام رضا ، سَیدتی خوانده تو را مرتضی فراتر از سوره انسان تویی ، هر آینه عروس قرآن تویی ای حَسن تو حُسن قرآن تو ، حسین هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ تو سلام بر حقیقت باطنت ، به سر مستودع تو محسنت آینهی آیهی الله و نور ، منزلت منزل تو فوق طور نور دخیل است به روبند تو ، عقده گشوده است گلوبند تو چادر تو معجز موسی کند ، نور تو اعجاز مسیحا کند اذان تو ندای روحالامین ، آیهی وَ ارْكَعِي مَعَ الرّٰاكِعِينَ به هر نماز تو هزاران عروج ، سیر تو وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ سجود زهره راز سر به مُهر است ، به چشم عرشیان شب تو ظهر است شب تو تا صبح به ذکر سبوح ، تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ مقام محمود تحجد تو ، سلام احمد به تشهد تو حدیث معراج مفاتیح توست ، نماز هم عاشق تسبیح توست قیام مَثنی و فُرادای تو ، شاهد تنهایی مولای تو چشم تو صبح و شام روشن گِریست ، گریهی تو گریهی روشنگَریست آینهی آیهی الله و نور ، منزلت منزل تو فوق طور نور تو در آینهی نور مستور ، دعای نور تو کتاب مستور نور دعای تو به سلمان رسید ، که او به اعتلای ایمان رسید دعا کن ای عالیة المضامین ، که بشنویم از ائمه آمین به ما هر آنچه از خدا میرسد ، به لطف اشفعی لنا میرسد مَنِ ارْتَضى رمز شفاعت توست ، مَنْ يُطِعِ اللَّهَ اطاعت توست ای قلم از مدیحهی تو عاجز ، مناقبت المدینة المعاجز کوثر قرآن و عطیة الله ، اسوهی حسنای بقیة الله مباهله ذکر مناقب توست ، نسائنا وصف مراتب توست
|