|
- جزئیات
- يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿٥٩﴾ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (احزاب ۵۹)
|
- جزئیات
- اگر خدا عادل است علت گرفتاری ها چیست : بر اساس عملکرد خودمون بر اساس آزمایش و امتحان رعایت نکردن قانون خلقت سنت مهلت
|
- جزئیات
- رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و سلم ـ لاِبنَتِهِ فاطِمَةَ عليها السلام لَمّا قالَت لَهُ : يا أبَتاه ، ما لِمَن تهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ و النِّساءِ ؟ ـ : يا فاطِمَةُ ، مَن تَهاوَنَ بِصَلاتِهِ مِنَ الرِّجالِ و النِّساءِ ابتَلاهُ اللّه ُ بِخَمسَ عَشَرَةَ خَصلَةً : سِتٌّ مِنها في دارِ الدُّنيا ، و ثَلاثٌ عِندَ مَوتِهِ ، و ثَلاثٌ في قَبرِهِ ، و ثَلاثٌ فِي القيامَةِ إذا خَرَجَ مِن قَبرِهِ فَأمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ في دارِ الدُّنيا : فَالاُولى يَرفَعُ اللّه ُ البَرَكَةَ مِن عُمُرِهِ ، و يَرفَعُ اللّه ُ البَرَكَةَ مِن رِزقِهِ ، و يَمحُو اللّه ُ عزّ و جلّ سيماءَ الصّالِحينَ مِن وَجهِهِ ، و كُلُّ عَمَلٍ يَعمَلُهُ لا يُؤجَرُ عَلَيهِ ، و لا يَرتَفِعُ دُعاؤُهُ إلَى السَّماءِ ، و السّادِسَةُ لَيسَ لَهُ حَظٌّ في دُعاءِ الصّالِحينَ ، و أمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ عِندَ مَوتِهِ فَأَوَّلُهُنَّ أنَّهُ يَموتُ ذَليلاً ، و الثّانيَةُ يَموتُ جائِعًا ، و الثّالِثَةُ يَموتُ عَطشانًا ؛ فَلَو سُقيَ مِن أنهارِ الدُّنيا لم يَروَ عَطَشُهُ ، و أمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ في قَبرِهِ : فَأَوَّلُهُنَّ يُوَكِّلُ اللّه ُ بِهِ مَلَكًا يَزعَجُهُ في قَبرِهِ ، و الثّانيَةُ يُضَيِّقُ عَلَيهِ قَبرَهُ ، و الثّالِثَةُ تَكونُ الظُّلمَةُ في قَبرِهِ . و أمَّا اللَّواتي تُصيبُهُ يَومَ القيامَةِ إذا خَرَجَ مِن قَبرِهِ : فَأَوَّلُهُنَّ أن يُوَكِّلَ اللّه ُ بِهِ مَلَكًا يَسحَبُهُ عَلى وَجهِهِ و الخَلائِقُ يَنظُرونَ إلَيهِ ، و الثّانيَةُ يُحاسَبُ حِسابًا شَديدًا ، و الثّالِثَةُ لا يَنظُرُ اللّه ُ إلَيهِ و لا يُزَكّيهِ و لَهُ عَذابٌ أليمٌ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم ـ در پاسخ دخترش فاطمه عليها السلام كه پرسيده بود: اى پدر مردان و زنانى كه نمازشان را سبك مى شمرند چه (جزايى) دارند؟ ـ فرمود: اى فاطمه، هر كس ـ از مردان يا زنان ـ نمازش را سبك بشمرد ، خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا مى كند: شش خصلت در دنيا، سه خصلت هنگام مرگش، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قيامت هنگامى كه از گورش بيرون مى آيد. امّا آنچه در دنيا به او مى رسد: خداوند بركت را از عمرش بر مى دارد و نيز از روزيش ، سيماى صالحان را از چهره اش مى زدايد، به هر عملى كه انجام مى دهد پاداشى داده نمى شود، دعايش به آسمان نمى رود و ششم اينكه براى او در دعاى صالحان نصيبى نيست و امّا آنچه هنگام مرگش به او مى رسد: نخستين آن ها اين است كه خوار مى ميرد، دوم گرسنه مى ميرد و سوم، تشنه مى ميرد، پس اگر از نهرهاى دنيا به او بنوشانند، سيراب نمى شود و امّا آنچه در گورش به او مى رسد: نخستين آن ها اين است كه خداوند فرشته اى مى گمارد تا او را در گورش آشفته سازد، دوم اينكه گورش را بر او تنگ مى كند و سوم اينكه گورش تاريك است. و امّا آنچه روز قيامت هنگام بيرون آمدن از گورش به او مى رسد: نخستين آن ها اين است كه خداوند فرشته اى مى گمارد تا او را با صورت (روى زمين) بكشد در حالى كه مردم به او مى نگرند، دوّم اينكه بازخواست سختى مى شود و سوّم اينكه خداوند به او نمى نگرد و پاكش نمى سازد و عذابى دردناك دارد. [فلاح السائل : 22 .]
|
|
|
- جزئیات
- وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(105 توبه) اين آيه كه بيان كنندهى آگاهى خدا وپيامبر ومؤمنان از عملكرد ماست، همان عقيدهى شيعه را مبنى بر «عرضهى اعمال» بر اولياى خدا بيان مىكند. اين عرضه، روزانه يا هر هفته و هر ماه انجام مىگيرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولياى خدا از ما شاد مىشوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگين مىگردند. ايمان به اين عرضهى عمل، در ايجاد تقوا و حيا مؤثّر است. امام صادق عليه السلام فرمود: اى مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نكنيد. «1»؛ به گفتهى روايات، مراد از «مؤمنون»، امامان معصومند كه خداوند آنان را از اعمال ما آگاه مىسازد. «2» أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ (14 علق) آيا نميداند به اينكه خداوند ميبيند: إِنَّ اللّهَ بَصِيرٌ بِالعِبادِ بصير بودن خدا نه بآلات و اسباب است بلكه از شئون علم است يعني عالم بجميع ديدنيها است که چند صفت است از شئون علم است سميع يعني عالم بمسموعات است حكيم است عالم بحكم و مصالح است خبير است عالم بجميع قضايا است مدرك است عالم بجميع مدركات، و علم عين ذات است مثل قدرت و حياة و ساير صفات كمال و غير متناهي است حتي علم ذات بذات. آيا اينکه انسان نميداند که خداوند بتمام افعال او و نيات او و قلب او و باطن او و ظاهر او خبير است و ميبيند، اگر ميداند و مع ذلک مرتكب ميشود العياذ خدا را كوچكترين افراد ميداند و اگر نميداند پس منكر علم خدا است و كافر است.«3» قالَ الصّادِقُ عليه السلام: خَفِ اللّه َ كَأَنَّكَ تَرَاهُ وَ إِنْ كُنْتَ لاَتَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ، فَإِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لاَيَرَاكَ فَقَدْ كَفَرْتَ، وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ يَرَاكَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْكَ. «4» امام صادق عليه السلام به اسحاق بن عمّار فرمود: از خداوند بترس، آن چنان كه گويا او را مى بينى، و اگر تو او را نمى بينى او تو را مى بيند، پس اگر خيال كنى كه تو را نمى بيند، كافر شده اى، واگر مى دانى كه تو را مى بيند، ولى باز هم با گناه با او روبه رو مى شوى، پس او را ناچيزترين نگاه كنندگان قرار داده اى! ----------- 1و2)ج 5 ، ص 533 3)اطیب البیان ج 14 ، ص 170 4)اصول كافى، ج 2، ص 68
|
- جزئیات
- بیننده:در آیة الکرسی که خداوند میفرماید: -لا اکراه فی الدین - معنی این میشود که اجباری در حجاب نیست و اینکه حجاب داشتن لزوما برای عفت نیست ؛ یعنی کسی میتواند حجاب رعایت نکند ولی باعفت باشد؛ آیا این شبهه درست است؟ استاد رستم نژاد :لا اکراه فی الدین اسمش همراهش است - در دین- نه در حکمی شرعی ,بین حکم شرعی و دین که به معنای اعتقاد و اندیشه است فرق هست؛ دین یعنی اسلام را می پذیری یا نه, در اینجا لا اکراهَ , اما بعد از پذیرفتن یا نپذیرفتن اسلام احکامی دارد که قانون است؛ یعنی حکمی اجتماعی که همه موظف به انجام ان هستیم چه دین داشته باشیم یا نداشته باشیم؛ مثل اذیت نکردن دیگران , آیا ما حق ایذای دیگران را داریم؟چه دین داشته باشیم یا نداشته باشیم؛ اینکه حکم حجاب به معنای عفت هست یا نیست یعنی بگوییم ممکن است انسان بی حجاب باشد ولی عفیف باشد:کاری به شخص نداریم , بی حجابی بی عفتی را برای جامعه به بار می آورد شخص حتی عفیف باشد, چون فرض بر این نیست که همه ی بی حجاب ها بی عفت هستند کسی این را نمیگوید؛ اما این بی حجابی آیا بی عفتی را برای دیگران به ارمغان می آورد یا نه؟ برای جوانها , مردان , و یا هوس رانان , بله می آورد. پس این بی حجابی منجر به بی عفتی برای دیگران خواهد شد , نکته این است که حجاب یک حکم اجتماعی است.
|
- جزئیات
- یکی از علتهایی که انسان در دین و یقین و باور خودش تردید می کند و سُست می شود این است که میخواهد دیگران را به ان باور برساند. یعنی برای کسی که منکر است تلاش کنید حق را برای او اثبات کنید , از خودتان کم میشود ؛ منطقی قرار داده است قرآن , اینکه برای گروهی حق را بگو و اگر نمی پذیرند برای آنان یکسان است آنان را بترسانی یا نترسانی ایمان نمی آورند , - إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (بقره 6)- ؛ یک جایی خداوند می فرماید سفت و محکم به آنان بگو - لَکُمْ دينُکُمْ وَ لِيَ دينِ (کافرون 6) - خداوند نور است - أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (ابراهیم 10) خدا که آفریننده آسمانها و زمین است شک توانید کرد؟ -وقتی خداوند نورانی را کسی نپذیرد از من کاری بر نمی آید , من از خداوند مگر نورانی تر هستم؟ نهایت کاری که می توان کرد این است که به او تذکر بدهم ؛ داستان حضرت یوسف (علی نبینا و آله و علیه السلام )را خداوند در قرآن می گوید برای اینکه ما بفهمیم ,حضرت یعقوب(علی نبینا و آله و علیه السلام) میگوید من دیگر ادامه نمی دهم , میگویید گرگ یوسف را خورده , میپرسم چرا لباسش سالم است بهانه می آوید , با شما نمی شود کاری کرد , من باید صبر کنم... قرآن در جایی میگوید :... ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ...(انعام 91) رهایشان کن در حال خودشان بگذار خوش باشند در آیه ای دیگر می فرماید: إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَإِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ (80 نمل) - همانا تو نتوانی که مردگان (و مرده دلان کفر) را سخنی بشنوانی و یا کران (باطن) را که از گفتارت روی میگردانند به دعوت (به حقیقت) شنوا کنی-؛
|
- جزئیات
- شخص در محضر مولا امیرالمؤمنین علیه السلام نشست روی صندلی , چهارپایه از زیر او کنار رفت و خورد زمین و سرش شکست؛ حضرت علی علیه السلام به او کمک کردند و پانسمانش کردند و در این حین مدام به او می فرمودند استغفار کن؛ شخص عرض کرد آقا استغفار می کنم اما برای چه؟چرا این بلا سر من آمد؟ {گاهی ما میگوییم چرا این بلا سر من آمد؟من که کاری نکردم و غیره... چون بعضی چیزها برای من عادی شده است , مگر نفرمودند: يَا أَبَاذَر إِيَّاكَ وَ الْغِيبَةَ فَإِنَّ الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا ؟(1)} حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ادامه به او فرمودند : نشستی روی صندلی و بسم الله نگفتی , از هرکسی انتظاری دارند , کسی بی سواد است و یکی دیگر در بالاترین درجه ی علمی , آنکس که انس بیشتری با اهل بیت علیهم السلام دارد , حضرات انتظار بیشتری از او دارند؛ ------------------ 1. وسائل الشيعه، ج 12، ص281.
|
|
- جزئیات
- نماز یک توفیق است و یک افتخار و یک روزی است , نعمت و رحمت است؛ و کسی که نماز نمی خواند از این برکت خودش را محروم کرده است و توفیق نداشته است و مبتدا شده است به خذلان و محروم شده است. در روانشناسی یک عده حالت گرم و فعال هستند و هرجایی که میروند انرژی مثبت پخش میکنند یک عده هم مانند یخچال هستند , افراد طلب کار معمولا شخصیت آنها این است که منفی هستند و مرتب نِق میزنند , وقتی با نماز هم مواجه میشوند همین است ؛ چون خودشان را نسبت به خدا مدیون نمی دانند , احساس محبت به خدا نمی کنند، ممکن است کسی بگوید تمام این بلا ها نمازگزاران بر سر مردم آورده اند , این را بدانید هرچیز اصلی بَدَل و قلابی آن هست بله بسیاری از افرادی که نماز میخوانند مانند بنده , حقیقتا نمازشان نماز نیست , یک عادت است و رفع تکلیف است , اگر من واقعا معتقد باشم به یوم الدین و مالک یوم الدین نمیتوانم به مردم ظلم کنم ؛کسی اگر مالک یوم الدین را درست بگوید واقعا تغییر میکند. گویا باور ندارند روز داوری / کاین همه مکر و دغل در کار داور میکنند
|
- جزئیات
- شخصی باغی بسیار عالی خریده بود,چشمه ی آب و درختان نخل فراوان؛ اما احساس کرد از روزی که این باغ را گرفته است دارد بد می آورد,چشم خورده یا او را جادو کرده اند هر کاری کرد وضعش درست نشد؛ آمد خدمت امام سجاد علیه السلام عرض کرد آقا نمیدانم یک باغ خریده ام در فلان جای مدینه,از وقتی خریده ام در زندگی نکبت می آورم ؛ آقا فرمودند: نکند از وقتی وضعت خوب شده نمازت را سبک میشماری؟ عرض کرد نه آقا , من اول وقت در مسجد نماز میخوانم؛ امام سجاد علیه السلام فرمودند : نکند زن و بچه ات نماز را سبک میشمارند؟ عرض کرد آقا جان؛زن و بچه ام از من مقیّد تر هستند. حضرت فرمودند این باغی که خریدی کارگر هم دارد؟ عرض کرد بله مولای من؛ حضرت فرمودند: آیا نماز میخواند؟ عرض کرد بله خیلی مقیّد به نماز است؛ شخص گفت :آقا شما علم غیب و علم امامت دارید به من بگویید مشکل کارم کجاست؟ حضرت سجاد علیه السلام مدتی مکث کردند و فرمودند: در آخر باغ یک نخل خشکیده ای داری ؛ به بالای نخل برو ,در آنجا پرنده ای لانه کرده است؛ میان آن لانه یک تکه استخوان است آن را بردار و ببر بیرون باغ,اوضاع تو خوب میشود. میگوید با تعجب و دوان دوان امدم در باغ و دیدم بله لانه ی یک پرنده است و آن استخوان را یافتم و بردم پرت کردم بیرون باغ؛ و انگار رحمت از زمین و آسمان برای من می بارید. هر روز می آمدم خدمت امام سجاد علیه السلام و دست ایشان را میبوسیدم و عرض میکردم من را نجات دادید سرّ آن چه بود؟ حضرت میفرمودند بعد برایت میگویم,چندین روز به همین منوال گذشت و وضع من هر روز بهتر از دیروز میشد. روزی عرض کردم این استخوان که بود؟ حضرت سجاد علیه السلام فرمودند: استخوان یک انسان تارک الصلاة , کلاغ آن را آورده بود در لانه اش... اگر استخوانی در گوشه ی باغی از تارک الصلاة , نکبت بیاورد...بعضی جوانها که در خانه ها نماز نمیخوانند و به نماز دهن کجی میکنند,چه نکبتی می آورند؟
|
|
- جزئیات
- شیطان دشمن قسم خورده ی شماست و گفته همه را اغوا میکنم,و خدا هم به او اذن و مهلت داده است. وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ...(64 اسرا) خدا به او اذن داده و به شیطان گفته می توانی در اموال و اولاد آنها شریک باشی. این نطفه هایی که از راه نا مشروع منعقد میشود ,شیطان در انها دخالت دارد و آنها ذریه ی شیطان هستند: فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي(50 کهف) شراکت در اموال چطور است؟مال حرام,ربا خواری,رشوه...در فرزندان بدون تربیت دینی هم شیطان شریک است. پس دین داری خیلی زحمت دارد و اجر عظیمی دارد,درست است خداوند شیطان را مجهز کرده است به جهازات گوناگون ولی ما را هم مجهز کرده است. به ما عقل و اراده و اختیار داده است,برای ما وحی و پیامبر آمده است ,دین و ضابطه آمده ,ما هم مجهز هستیم ولی نمی خواهیم عمل کنیم. اگر بنا بود هر انسانی که شهوت یا غضب و غیره دارد بیخود بمیرد و جهنمی باشد پس خیلی ها بیخود میروند...ولی میبینیم که انسان متقی زیاد داریم ولی ما چون اکثرا با افراد بد نشست و برخاست داریم فکر میکنیم همه همینجور هستند. فکر میکنیم همه شهوت و غضب و غیره دارند و عقل ندارند, امام اینگونه نیست,این همه متقی در عالم -گذشته از انبیاء و ائمه که بعضی ها میگویند بشر نیستند- افرادی که بشر عادی هستند مثل علما و صُلحا میگوییم آنها چطور تنوانستند باشیطان مقابله کنند؟ ما هم میتوانیم با عقل و اراده و اختیار و دین و وحی با شیطان مقابله کنیم. و هم میتوانیم فاسق باشیم ,آنهایی که فاسق هستند با عقل و اراده خود فاسق هستند. اینجور نیست که شیطان آمده همه باید جهنمی باشند, - نه - شیطان برای متقی ها وسیله شده که مدام شخص را وسوسه میکنند و او هم با آنها میجنگد و تقوایش بالا تر میرود.بسیاری از علما بوده اند که به جنگ شیطان رفته اند,مثل یک کشتی گیر دائما مبارزه میکنند تا پهلوان شوند...
|
- جزئیات
- اگر میخواهی حضور قلب در نماز بیاید یک مقدماتی میخواهد, یکدفعه ای این حضور قلب پیدا نمیشود که در نماز حضور قلب کامل داشته باشیم. آمادگی ان از موقع وضو گرفتن است,از انجا سعی کنیم یک توجهی داشته باشیم,اگر وضو را درست و با توجه بگیریم حضور قلب در نماز فرق میکند. امام مجتبی علیه السلام زمانی که وضو میگرفتند همانجا حضور قلب داشتند و بند بند وجود مبارک ایشان می لرزید از اینکه میخواهند بروند محضر خدای عالم و با او حرف بزنند. دعاهایی که برای وقت وضو آمده است را گاهی بخوانید ,انسان را تکان میدهد. وقتی آب به صورتت میریزی:اللهم بیض وجهی...خداغیا یک روزی بعضی از صورتها سیاه میشود صورت من در ان روز سیاه نشود. وقتی مسح پا میکشی...اللهم ثبتنی علی الصراط...یک روزی پاهایم در پل صراط می لغزد خدایا پای من نلغزد و استوار باشد. این وضو تو را یاد قیامت می اندازد یعنی تو قبل از نماز حضور قلبت شروع شده است.
|
- جزئیات
- چرا در زمان بنی امیه و آل عباس آقایان همه جبری شده بودند؟به جهت اینکه قطعی بود این سوالات پیش بیاید که علی بن ابطالب علیهما السلام را چرا کنار زدید؟ میگویند خدا خواست که اینگونه شود و خدا میدانسته... داستان حسین علیه السلام را به وجود آورده اند,تمام ارزشها را زیر پا گذاشته اند و میگویند این از جبر خدا و به خواسته ی خدا بوده است. یک جلسه ای علمی چندسال پیش بود که همه اهل علم و خصوصی بود,یک شب یک نفر قاچاقی آمده بود داخل و وارد بحث شد,از اشخاصی بود که مثلا یک میلیون نفر آدم کشته شده باشند او به آن میگفت آمار در صورتی که هر یک نفر جان است و تراژدی,ما به هم نگاه میکردیم مرحوم دکتر حسابی هم بودند , صاحبخانه مارا معرفی کرد و کار بجایی رسید که از بنده سوال کرد. گفت از نظر شما انسانها مجبور هستند یا اختیار دارند؟ گفتم بله بشر اختیار دارد,گفت این یک احساس است,گفتم یعنی خیالات؟ گفت بله ,گفتم خیالات نمیتواند تاریخ بشر را اینجور پر کند خیال چند روز ,خیال در باره ی یک موضوع,تخیل یک نفر نه اصلا ده نفر...اما تمام تاریخ و اشخاص دارند این احساسات را بیان میکنند؟ شروع کرد چند نفر از متفکران غربی را نام برد که اینها جبری هستند ,منهم بیست سی نفر از متفکران را گفتم با مانور چیزی اثبات نمیشود. گفتم من عرض میکنم که جبر گرایی مطلق از کجا ناشی میشود,گفتم یک انگیزه ی علمی داریم که جای تردید در ان نیست مخصوصا بحث علیّت,در باره ی جبر طوفانی داریم,یک عده دیگر هستند عمری مشغول جنایت و معصیت میشوند و وقتی دوران پیری رسید شخص میخواهد گذشته را چه کند؟ پس چه بهتر بیا فیلسوف باش,بجای اینکه برگردد جبران کند اگر حق الناس است ادا کند حق الله است توبه کند. گفتم نمی شود که از درونم احساس میکنم, بعد از 90 سال اگر قتلی را در 15 سالگی مرتکب شده باشم از دست عدالت فرار کردم, بعد از 90 سال یقه ی مرا میگیرند و میگویند قاتل چنان چه خودم به خودم میگویم قاتل..و بحث حرکت و تحول و اینکه من دوبار به یک رودخانه وارد نشدم,این برای فلسفه های تجریدی آپ ستره خوب است, نه برای حقیقت,تو قاتلی ,عذر داری بگو و الا محاکمه باید بشوی. حتی اگر بگویند 90 سال گذشته پیر شده و از نظر متخصصین چقدر این سلولها عوض شده است , ولی یک حقیقت ثابت در تو هست که دارد حمل میکند ان صفت قاتلیت را ,چه بهتر که جبران کنیم تا اینکه توجیه به وجود بیاوریم. داستان کربلا را با آن وضع بسیار ناگوار به وجود اورده اند, ومیخواهد این بار را از دوش خود بیاندازد و به گردن هم دیگر می اندازند,بعد هم دیدند کسی قبول نمیکند بگویند خدا این کار را کرده است. خداوند ظلم میکند؟إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ(نساء40)خداوند به اندازه ی ذره ای ظلم نمیکند,این حرف در تحلیل تاریخ حسین بن علی علیهما السلام فراموش نشود. البته همیشه اختیاریون مقدم بودند چون دلایلشان قوی بود,حرف جبریون میتوانست یک سکوت و تامل بیاورد,مثلا :یضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِى مَنْ یَشَاءُ(93 نحل)آقا تفسیر دارد این آیه در باره ی مشیت خداوند در زمینه ی کاری که من خواسته ام,مثلا من اگر ماده ی محرقی بیاندازم روی این قالی هم خشک است خواهد سوخت قانون طبیعت این است این مشیت خداوند در هستی است که اگر آتش خورد به یک جای خشک بسوزد,تا اینجا درست اما چه کسی گفته بود کبریت را بیاندازی اینجا؟تو که میدانستی میسوزاند چرا انداختی؟مشیت خداوند این نیست که کبریت یباندازی روی قالی بلکه مشیت او این است که اگر کبریت به قالی خورد قالی بسوزد. قرنهاست چه کرده این عشق و چه آدم ها ساخته,عشقی که حسین بن علی علیهما السلام مجسمه ی آن است,امام حسین علیه السلام فرمودند:ای بزرگ زادگان و فرزندان کریم چند ساعت صبر کنید و متحمل باشید و قرون اعصار در دلهای انسانها رسوخ خواهید کرد,صَبْراً یا بَنِي الْكِرامِ(سخن حضرت در عاشورا)(1) ای کاش آمار گیری میشد از آن زمانی که این جلسات و دسته های عزاداری شکل گرفته تا امروز چقدر انسان ساخته شده است,چقدر توبه کرده اند ,چه انسانهایی که نورانیت رسیده اند ,چه انسانهایی که واقعا پشیمان شده اند. به جهت اینکه حسین علیه السلام روح اینها را گرفت و داد به بارگاه خداوندی,ما میشینیم ولی کسی آمار نمیگیرد که چه شد ,ولی خدا میداند چه جوانها و حتی افراد مسن از جلسات حسینی برخوردار شدند. حادثه ی کربلا تلخ تر از آن است که بتوانیم توضیح دهیم,ولی نتیجه را در نظر بگیرید که چه نتیجه ی بزرگی شد,اگر کسی بگوید نبض اسلام حرکتش با دست تشیع حسین علی علیهما السلام است و بقیه ی فرقه ها از آن استفاده کرده اند این بیهوده و گزافه نگفته است. --------------------------------------- 1-. معانى الاخبار صدوق، ص 288 - 289، ح 3 (باب معنى الموت)
|
- جزئیات
- ملاک در این جهت احترام به مخاطب است حتی اگر حیوان باشد ,اینها جزئی است شخص آمده از شتر شیر بدوشد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به او میگویند تو ندوش چون ناخن هایت بلند است حیوان اذیت میشود. در دین ما کراهت شدید دارد کسی که میخواهد حیوانی را بدوشد ناخنهایش بلند باشد. وقتی حضرت علی علیه السلام اینقدر توجه میکنند به این مطالب,بعد به رفتار من با فرزند یا پدرم یا همسرم توجه نمیکند؟این ملزومه و مجموعه دین است نمی توانم من یک تکه را بگیرم و بگویم مثلا من فقط رو قسمت شعائر مثلا یا برائت تمرکز دارم و انجام میدهم. این نمیشود بلکه باید تمام جهات دین را انجام داد تبری , تولی , اخلاق , احکام و غیره نباید اخلاقت شبیه به آن باشد که از او برائت میکنیم. دین منظومه و مجموعه است هم حدیث یابن الشبیب... درست است هم حدیث لاتجسسوا... درست است و هم اخلاق و غیره...همه را باید انجام داد.
|
- جزئیات
- خائن ترین افراد کسانی هستند که میگویند توحیدِ ما با اهل سنت یکی است , خدا و قرآن و پیغمبر ما و قبله ی ما یکی است. اینها دروغ میگویند توحید ما با آنها یکی نیست بلکه ما به توحید آنها کافر هستیم,حنبلی گوید خدا جسم است و جان / می نشیند بر فراز آسمان. کجا ما خدای خر سوار را می پرستیم؟آنها به خدایی قائل هستند که خری دارد و شب جمعه بر آن سوار میشود و به پشت بام کعبه می آید که صدای مردمان را بشنود. در حالی که ما معتقد به خدای آنها نیستیم و میگوییم: سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (159 صافات) پیغمبری که ما قائل هستیم با پیغمبر آنها فرق دارد ,چقدر تهمت جهل و ناپاکی به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم زدند؟تهمت گناه به ایشان زدند. در زیارت حضرت رضا علیه السلام میخوانید: اللَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَكَ وَ اتَّهَمُوا نَبِيَّكَ _خدایا لعنت کن کسانی را که به پیغمبر تو تهمت جهل زدند. ما معتقدیم خاتم الأنبیاء صلوات الله علیه و آله از بدو تولد تا لحظه ی شهادت ,تمام لحظات از هر گناه و اشتباه مصون, محفوظ و معصوم بوده است. آنها چه؟یک عده گفته اند بعد از بعثت معصوم است,یک عده گفته اند بعد از بعثت فقط در رساندن قرآن معصوم است و در کارهای خود خطاکار است(نستجیر بالله) پیامبر معدِن علم است,ینبوع علم است,نه علم لفظی بلکه علم وهبی ولدنی که از شهود نشأت گرفته است ,همه چیز را دیده,این است که امیرالمؤمنین میفرمایند : لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً ,اگر همه ی پرده ها بر افتد بر یقین من نمی افزاید...
|
- جزئیات
- فرقه ای یهودی هستند که خیلی حجاب پوشیده ای دارند و رسانه های صهیونیست حجاب آنها را می ستایند اما پوشش اصیل زنان ایرانی را مورد حجمه قرار می دهند.هدف آنها مشخص است. خانمها حواستان را جمع کنید این بحث پوشش نیست که بگوییم مانتو یا فلان مدل چادر حجاب هست یا خیر. ببینید پشتِ پرده ی این داستان چیست؟از آنور در جنگِ اقتصادی کار میکنند از اینور در جنگ فرهنگی. یعنی یک نفر که چادرش را کنار بگذارد به این جریان خدمت کرده است , یک نفر که چادر بپوشد با این جریان مبارزه کرده است. تاریخ آندلس را بخوانید 195 سال جنگهای سلیبی ,نشد و نتوانستند ولی با برداشتن چادر توانستند مسلمانان را نابود کنن.در سرزمینهای آندلس همان اسپانیای فعلی فساد را ترویج دادند , از این شروع شد که مگر یک تارِ مو هم مهم است؟ نگویید مشکل مملت ما همین چادر است؟نگویید ما خیلی مانتویی پوشیده ای هستیم.این حجاب کامل نیست.هرچقدر میخواهید بمن بد و بیرا بگویید. چیزی که بتواند فردای قیامت من را نجات بدهد همین یک کلمه است که مانتو حجاب کامل نیست. چادر همان چادر ساده ی قدیم فقط یک کش بندازید پشت سر آن , دیگر اینقدر خاری سرِ چادر در نیاورید , میگویند ما باید یک جوری چادر بپوشیم دیگران رو جذب کنیم , این حرفها را رها کنید.صهیونیسم و وهابیت خواب دیده اند برای قصه ی حجاب و چادر...
|