28 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ
وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»
ترجمه:
28. اى كسانى كه ايمان آورديد، پرهيزگار شويد از معاصى الهيّه و ايمان بياوريد
به رسول خداى متعال، [زيرا در اين صورت] داده مىشود به شما دو نصيب از رحمت
خود و مىآمرزد براى شما، و خداوند آمرزندؤ مهربان است[1].
تفسير:
[ايمان و تقوا، دو شرط برخوردارى از رحمت الهى]
مفسرين «كفلين از رحمت» را گفتند: يكى ايمان به انبياى سلف و يكى ايمان به
رسول محترم و در اخبار «كفلين از رحمت» را تأويل فرمودند به حسن و حسين و نور
را به اميرالمؤنين عليهالسلام[2].
اقول: اما كلام مفسّرين كه هيچ مدركى ندارد به علاوه در مفهوم ايمان صدق
نمىكند، مگر بر كسى كه معتقد به جميع عقايد حقّه و به جميع انبيا باشد. دو ايمان
نداريم، چنانچه مىفرمايد: «وَ الْمُؤمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ
أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»[3] الآية و بعضى گفتند: ايمان ظاهرى و ايمان باطنى[4] اين هم غلط
صرف است، زيرا ايمان ظاهرى نفاق است، و نصيب از رحمت ندارد.
و اما اخبار، مسلّم است كه وجود مبارك ائمّه و پيغمبر، رحمت بسيار عظيم است
و [اما] اين تأويل آيات است و بيان باطن قرآن. آنچه به نظر مىرسد اينكه «كفلين من
رحمة» يكى براى ايمان است و يكى براى تقوا كه مىفرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللّهَ»يعنى اجتناب از مخالفت و معاصى الهيّه «وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ» كه آنچه
مىفرمايد اطاعت كنيد و مخالفت نكنيد و بالجمله، اطاعت خدا و رسول و ترك
مخالفت خدا و رسول «يُؤتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ» يك نصيب براى ايمان و يك
نصيب براى تقوا. «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» كه گفتيم: نور ايمان از مقابل؛ بين
يديه و از ايمان آنها صحراى محشر را روشن مىكند. «وَ يَغْفِرْ لَكُمْ» گناهان گذشته
را «وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» هم مىآمرزد و هم مهربان است و مهربانى مىكند.
* * *
[1] . ترجمه ديگر: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد تا از رحمت
خويش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به بركت آن، راه سپريد و بر شما ببخشايد، و خدا آمرزنده مهربان است.
[2] . ر.ك: تفسير قمى: ج2، ص332؛ كافى: ج1، ص430، ح86؛ تفسير فرات كوفى: ص467؛ مناقب آل
ابى طالب: ج3، ص153 و تفسير البرهان: ج7، ص465، ح2.
[3] . و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتابها و فرستادگانش ايمان آوردهاند و گفتند: ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمىگذاريم. سوره بقره: آيؤ 285.
[4] . ر.ك: مجمع البيان: ج9، ص366 و مرآة العقول: ج2، ص357.
آیه 28 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا..»
- بازدید: 2441