آیه 25 «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا..»

(زمان خواندن: 4 - 7 دقیقه)

 25     «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ
          النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِيَعْلَمَ
          اللّه‏ُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللّه‏َ قَوِىٌّ عَزِيزٌ»

ترجمه:
25. هرآينه به تحقيق ما فرستاديم رسولان خود را با معجزات و ادلّؤ واضحه
و نازل كرديم با آن‏ها كتاب و ميزان حق و باطل را تا اينكه مردم قيام كنند به عدل و داد
و نازل كرديم آهن را كه در او بأس شديد است و منفعت‏هاى زيادى و براى اينكه معلوم
گردد كيست خدا را يارى مى‏كند و رسول او را به غيب. محققاً خداوند قوىّ و عزيز
است[1].
 
تفسير:
[تفاوت رسول و نبى]
«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ» فرق بين رسول و نبى به معنى خاصّ و عام كه هر
رسولى نبىّ هم هست و لا عكس. انبيايى كه مقام رسالت و تبليغ و دعوت نداشتند لازم
نيست معجزه داشته باشند يا كتاب بر آن‏ها نازل شود. اما آن‏ها كه مأمور به دعوت

و تبليغ شدند، البته بايد با مدرك و دليل باشند و خداوند به دست آن‏ها معجزه دهد كه
نشانى باشد كه از جانب او آمده‏اند.
«وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ» كه در او دستورات الهى داده شده، مثل صُحُفِ آدم
و شيث و نوح و ابراهيم و توراتِ موسى و زبورِ داوود و انجيلِ عيسى و قرآنِ
محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله. «وَ الْمِيزانَ» كه راه حقّ و باطل را نشان دهد و مُبَشّر و مُنْذِر[2] باشند، وعد
و وعيد[3] دهند، سعادت و شقاوت، نجات و هلاكت، اوامر و نواهى، صلاح و فساد را
بيان كنند و نشان دهند.
«لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» لام غرض است نه لام عاقبت، يعنى غرض از ارسال
رُسُل و انزال كتب و بيان موازين اين است كه ناس قيام به قسط و عدل كنند، نه افراط
و غلوّ و نه تفريط و كوتاهى كنند. نه منكر وجود حقّ شوند و نه بر او شريك بگيرند.
انبيا را ساحر و كذّاب و مفترى بدانند و نه مقام خدايى و الوهيّت و پسران خدا به آن‏ها
دهند. نه چيزى در دين زياد كنند و بدعت بگذارند و نه چيزى از دين را كم كنند
و منكر شوند. نه حقّ كسى را از بين ببرند نه حقّ خود را تضييع كنند. نه اسراف كنند
و نه تبذير. نه شبهات سوفسطايى[4] و وساوس شيطانى، نه جهل و نادانى. نه غرق دنيا
شوند نه ترك دنيا و رهبانيّت اختيار كنند، نه كبر و نخوت بورزند و نه زير بار ذلّت
و خفّت روند و بالجمله، در كليّؤ امور صراط مستقيم را رها نكنند و در سُبل [=راه‏هاى]
شيطانى قدم ننهند.
[ايجاد آهن، نعمتى الهى]
«وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ» انزال حديد به معنى جعل
و ايجاد است كه در او بأس شديد است كه اسلحؤ حرب باشد، مثل شمشير و زره

و كلاه‏خود كه دفع دشمن كند و حفظ نفس و منافع چه اندازه در امور زندگانى استفاده
دارد، بالاخص در زمان حاضر كه تمام عمارات با آهن ساخته مى‏شود و تمام
كارخانه‏ها و مكينه‏ها[5] و مراكب مثل ماشين، طيّاره و مراكب سوارى و غير اين‏ها كه با
آهن ساخته مى‏شود و در اخبار دارد كه مراد ذوالفقار است كه جبرئيل براى پيغمبر
آورد و به دست على داده شد كه در او بأس شديد بود[6] [در] دفع كفّار و مشركين از
پيكر اسلام كه يك ضربتش افضل از عبادت ثقلين است كه حضرت رسول بفرمايد:
«ضَربةُ عَلِيٍّ يَومَ الْخَندَقِ أفضَلُ مِن عِبادَةِ الثَّقَلَينِ»[7] و بفرمايد در مبارزه با عمرو[8]: «بَرَزَ
الاْءيمانُ كُلُّهُ إلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ»[9].
و [شمشير ذوالفقار] از ميراث امامت و ودايع امامت شد و به دست مبارك
حضرت بقيّة اللّه‏ (عجّل‏اللّه‏ فرجه) است. زمين پر از عدل مى‏شود پس از آنكه پر از ظلم
و جور شده باشد.
اقول: مكرر اشاره شده كه اخبار بيان مصداق اتمّ مى‏كند، منافى با عموم آيات
ندارد.
«وَ لِيَعْلَمَ اللّه‏ُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» و ديگر غرض از ارسال رُسُل و انزال
كتب و ميزان عدل اين است كه خوب و بد ناس، مؤن و كافر از هم تميز پيدا كنند.
كسانى كه نصرت دين خدا و نصرت انبياى الهى مى‏كنند با آن‏هايى كه مخرّب دين
و معاند انبيا و اوليا هستند معلوم گردد و مراد «وَ لِيَعْلَمَ اللّه‏ُ» اين نيست كه بر خدا

مجهول بوده و معلوم گردد، زيرا علم او ذاتى است بلكه خدا معلوم فرمايد كه بر اهل
عالم معلوم شود كه كيست دين الهى و رُسُل او را نصرت مى‏كند كه نصرت خدا،
نصرت دين خداست كه مى‏فرمايد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللّه‏َ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»[10]
و نصرت رسول اطاعت او و دفع دشمنان اوست و مراد «بِالْغَيبِ» غيب مقابل شهود
است. امور بعضى به مشاهده معلوم مى‏شود كه به چشم ببيند و به گوش بشنود و به شامّه
و ذائقة و لامسه درك كند و بعضى به دليل و برهان عقلى درك مى‏شود، آن را غيب
مى‏گويند كه عقل درك كند، كه در باطن انسان است.
«إِنَّ اللّه‏َ قَوِىٌّ عَزِيزٌ» تفسيرش واضح است.
*    *    *

[1] .  ترجمه ديگر: به راستى ما پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آن‏ها كتاب و ترازو را
فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم نيرويى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خداوند نيرومند شكست‏ناپذير است.
 
[2] .  مبشّر: مژده دهنده. مُنْذِر: هشدار دهنده.
 
[3] .  وَعد: وعده؛ وَعيد: تهديد.
 
[4] .  سوفسطائيه: گروهى از فلاسفه اهل جدل يونان كه در قرن پنجم قبل از ميلاد ظهور كردند و فن جدل و مناظره را به شاگردان خود مى‏آموختند تا آنان بتوانند در بحث و گفت و گوهاى فلسفى و سياسى بر حريف غلبه كنند.
 
[5] .  مَكينهماكنة: ماشين؛ دستگاه.
 
[6] .  ر. ك: كافى: ج1، ص234، ح5؛ مناقب آل ابى طالب: ج3، ص81؛ تفسير البرهان: ج7، ص463، ح 1 - 2 و بحارالأنوار: ج109، ص57.
 
[7] .   ضربت شمشير على در روز خندق از عبادت جن و انس برتر است. المستدرك «حاكم»: ج3، ص32؛ تاريخ بغداد: ج3، ص19؛ المواقف: ص17؛ مشارق انواراليقين: ص312 و الفصول المهمّة «ابن صباغ»: ج1، ص99.
 
[8] .  مختصرى از زندگى‏نامه وى در همين تفسير: ج13، ص362، پاورقى 1 گذشت.
 
[9] .   ضربت شمشير على در روز خندق از عبادت جن و انس برتر است. المستدرك «حاكم»: ج3،
ص32؛ تاريخ بغداد: ج3، ص19؛ المواقف: ص17؛ مشارق انواراليقين: ص312 و الفصول المهمّة «ابن صباغ»: ج1، ص99.
 
[10] .  اگر خدا را يارى كنيد، يارى‏تان مى‏كند و گام‏هايتان را استوار مى‏دارد. سوره محمّد  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: آيه 7.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه

ویژه ماه مبارک رجب

loading...
اعمال
ادعیه
فضایل
کلیپ ادعیه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

1 رجب

ولادت امام باقر علیه السلام روز جمعه اول رجب سال ۵۷ هـ .ق.، پنجمین خورشید تابناک امامت و...


ادامه ...

2 رجب

ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام روز دوم رجب سال ۲۱۲ هـ .ق. ولادت با سعادت دهمین...


ادامه ...

3 رجب

شهادت امام هادی علیه السلام در سوم رجب سال ۲۵۴ هـ .ق. شـهادت امــام علی‌النقی (علیه السلام) در...


ادامه ...

10 رجب

١ـ میلاد حضرت علی اصغر علیه السلام٢ ـ ولادت امام جواد علیه السلام۱ ـ میلاد حضرت علی...


ادامه ...

12 رجب

١ـ وفات عباس بن عبدالمطلب (علیه السلام) عموی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)٢ ـ...


ادامه ...

13 رجب

١ـ ولادت با سعادت مولای متقیان امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه السلام٢ ـ آغاز ایام البیض (ایام...


ادامه ...

14 رجب

مرگ معتمد عباسی چهاردهم رجب سال ۲۷۹ هـ .ق. معتمد عباسی یکی دیگر از خلفای بنی عباس به...


ادامه ...

15 رجب

١- شهادت امام صادق علیه السلام٢ - وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (سلام الله علیها)٣ -...


ادامه ...

16 رجب

مرگ مهتدی بالله عباسی شانزدهم رجب سال ۲۵۶ هـ .ق. مهتدی بالله، چهاردهمین خلیفه عباسی به قتل رسید...


ادامه ...

17 رجب

مرگ مامون عباسی در هفدهم رجب سال ۲۱۸ هـ .ق. عبدالله بن هارون، ملقب به مامون یکی دیگر...


ادامه ...

18 رجب

١ ـ وفات ابراهیم فرزند پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)٢ ـ مرگ معتمد...


ادامه ...

19 رجب

وقوع غزوه تبوک در نوزدهم رجب سال نـهم هـ .ق. غـزوه تبـوک بـین سپاه اسـلام و لشکریان روم...


ادامه ...

24 رجب

١ ـ فتح خیبر به دست امیرمؤمنان علیه السلام٢ ـ درگذشت عمر بن عبدالعزیز۱ ـ فتح خیبر...


ادامه ...

25 رجب

شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بنا بر روایت مشهور، هفتمین اختر تابناک ولایت حضرت موسی بن...


ادامه ...

26 رجب

وفات حضرت ابوطالب علیه السلام عموی گرامی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بیست و...


ادامه ...

27 رجب

بعثت پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیست و هفتم رجب در حالیکه ۴۰...


ادامه ...

28 رجب

١ ـ اقامه نخستین نماز جماعت در اسلام٢ ـ خروج امام حسین (علیه السلام) از مدینه به...


ادامه ...

29 رجب

١ ـ مرگ ابوحنیفه٢ ـ مرگ شافعی۱ ـ مرگ ابوحنیفهدر روز آخر رجب سال ۱۵۰ هـ .ق....


ادامه ...
01234567891011121314151617

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page