38 « قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَإِنْ يَعُودُوا فَقَدْمَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ»
ترجمه :
38. اى رسول اكرم! بفرما از براى كسانى كه كافر شدند: اگر دست از كفر برداشتند و توبه كردند ، آمرزيده مىشود گناهان آنها كه در دوره كفر مرتكب شدهاند، و اگر عود كنند به همان حال زمان كفر، پس به تحقيق گذشت طريقه اولين كه مبتلا به چه عقوباتى شدند.
تفسير :
[ ايمان ، موجب آمرزش همه گناهان ]
«قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا» اگر ما بوديم و همين آيه شريفه به نظر مىآمد كه مراد همان كفار قريش باشند بعد از واقعه بدر كه اگر توبه كنند و ايمان آورند خداوند از گناهان و ظلم و اذيتهايى كه به رسول و مؤنين كردند، چه در مكه معظمه قبل از هجرت و چه در واقعه بدر از محاربه با رسول خدا و مسلمين صرف نظر مىشود و مىبخشد و مىآمرزد لكن به قرينه آيه بعد جمله: «وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ للّهِِ» به ضميمه اخبار وارده[1] كه تفسير به ظهور حضرت بقيّة اللّه شده
مىگوييم كه راجع به جميع كفار است در هر عصر و زمانى.
«إِنْ يَنْتَهُوا» اگر ايمان آورند و از كفر و اعمال دوره كفرشان منتهى شوند و دست بردارند «يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ»، چنانچه پيغمبر صلىاللهعليهوآله فرمود: «الإسلامُ يجبّ ما قبله»[2].
و لو هفتاد سال در كفر و فسق به سر برده آمرزيده مىشود و اهل نجات است.
«وَإِنْ يَعُودُوا» نه مراد عود از اسلام به كفر باشد، بلكه عود در همان اعمال سابقه يعنى به همان كفر و فسق باقى باشند.
«فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ»؛ از زمان نوح و بعد از او كه به چه عقوبتها گرفتار شدند و به چه عذابهاى الهى، چه به دست مسلمين مقتول و اسير و چه در قيامت به عذاب ابدى.
اشكال:
در اين اعصار مشاهده مىكنيم كه كفار نه به عقوبتهاى دوره انبياى سلف و نه به قتل و اسيرى به دست مسلمين گرفتار مىشوند، بلكه روز به روز بر دولت و قوت و نيروى آنها افزوده مىشود.
جواب:
اولاً، چون دوره غيبت است و تكليف جهاد برداشته شده چون مشروط به اذن امام يا نايب خاص اوست، لذا محاربه با آنها جايز نيست مگر به عنوان دفاع و حكم مجتهد جامع الشرايط.
و ثانياً، سنّتِ اولين نه فقط عذاب الهى باشد از غرق و باد و صيحه و صاعقه و امطار حجاره و خسف ،بلكه يكى از سنّتها امهال است، قوم نوح را خداوند نهصد و پنجاه سال مهلت داد و همچنين ساير امم را به مقدار مقدّر مهلت داده.
و ثالثاً، عذاب دنيوى آنها منحصر به مذكورات نيست. مشاهده كنيد كه اين كفار به هم ريخته و از يكديگر كرورها و ميليونها تلفات دادهاند فقط خداوند اين دسته قليلِ شيعه و مؤنين را با اين ضعفِ قوا در كَنَف خود، حفظ فرموده.
اشكال:
الآن دولت اسرائيلى[3] با مسلمين چندين سال است محاربه مىكنند و از آنها تلف كرده.
جواب:
اولاً، اين مسلمين كمتر از كفار نيستند بلكه بسيارى از آنها از نواصب هستند، دين خدا در دست آنها نيست ولو اسم اسلام روى خود گذاردهاند. و ثانياً، اينها به دستور اسلام رفتار نمىكنند كه شرط جهاد را حضور امام بدانند و بر طبق قوانين جهاد رفتار كنند. و ثالثاً، بسيار معاصى داريم كه به صريح اخبار بلكه مستفاد از بعض ظواهر قرآن است كه موجب تسلط ظالم مىشود و مانع از استجابت دعا[4].
-------------------------------------------------------
[1] . تفسير عياشى: ج2، ص60، ح48، و مجمع البيان: ج4، ص834.
[2] . اسلام هر چه را كه قبل از خود بوده بخشيده است. تفسير قمى: ج1، ص417 ؛ عوالى اللآلى: ج2، ص54، ح145؛ بحار الأنوار: ج21، ص114، ح8، و مستدرك الوسائل: ج7، ص448، ح2 .
[3] . به تعبير ديگر : دولت صهيونيستى .
[4] . كافى: ج2، ص330 ـ 335.
آیه ٣٨ « قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ ... »
- بازدید: 5152